Vorige donderdag mocht ik deelnemen aan de eerste foodtalk van Hello Fresh. Zij deden een onderzoek bij 1000 ouders over de eetgewoonten van hun kinderen. Die resultaten werden besproken  in de mooie tuin van Alix in Gent.
Omdat we zelf ook kleine kindjes hebben, leek het mij wel interessant om eens te gaan luisteren en nadien werden we uitgebreid verwend met lekker eten en wijn 😉

Dat er in de vakantie wat lakser omgegaan wordt met eetgewoonten kan ik alleen maar bevestigen. Er werden hier  de laatste maanden beduidend meer ijsjes gegeten en de dagen dat we een aperitiefje namen, waren in één week soms niet op één hand te tellen 😉 Maar ik probeerde er wel op toe te zien dat onze kroost dagelijks voldoende groenten en fruit binnen had, al was dat soms een uitdaging… Daarom is het wel handig dat school terug begint. Dan wordt er automatisch tijd gemaakt voor fruittussendoortjes en een gezonde lunch.

Verder ben ik verre van een gezondheidsfreak, we verkiezen hier de klassieke kost boven hippe gerechten met quinoa of kikkererwten. Maar natuurlijk wil ook ik dat mijn kroost gezond eet en alles eens proeft. Wij hebben daar wel enkele trucjes voor…

#1 Maak er een feest van

Eten is een leuke, sociale aangelegenheid waar je naar uitkijkt. Wij proberen het altijd gezellig te maken aan tafel en zoveel mogelijk samen te eten.

#2 Schep niet teveel op

Hou het overzichtelijk voor je kind en schep niet teveel op zijn bord. Liever een beetje te weinig, dan kan hij vol trots een tweede portie vragen! Lola en Susan vinden het ook super om hun eigen bord op te scheppen, ze maken er dan soms een echt kunstwerk van.

#3 Geef het goede voorbeeld en proef ook

Probeer enthousiast te doen over alles wat op je bord ligt. Als je zelf eens iets niet lust (wat bij mij wel eens gebeurt…) vertel dat dan eerlijk aan je kinderen en proef het toch. Je kan hen zo ook trucjes leren voor het proeven (mengen met iets lekker, doorslikken met water, …) Gebruik ook nooit de woorden: dat zal hij toch niet lusten. Je bengel is niet doof en weet dan dat zijn mama/papa toch niet verwacht dat hij het opeet. Waarom zou hij dan moeite doen?

#4 Bord moet niet leeg, lang leve compromissen

Bij ons thuis moet niemand z’n bord leegeten (ik doe dat ook niet altijd 😉 ). Wel worden er compromissen gesloten. Als Lola zegt dat ze genoeg heeft, is dat meestal zo. Maar Susan durft dat al na één hap zeggen. Dan verdelen we haar eten in twee delen en moet ze één deel nog opeten.

#5 Wedstrijdjes werken altijd

Wie kan de grootste hap nemen? Wie proeft als eerste een champignon? Kinderen onderling kunnen elkaar proberen overtreffen tijdens het eten. Als je kind alleen zit tussen volwassenen kan ook jij deze spelletjes met hem spelen.

#6 Vreemde ogen doen eten

Eet je buitenshuis en loopt het niet zo vlot? Schakel de omgeving dan in als extra duwtje in de rug: ‘Laat tante An eens zien hoe flink jij een tomaat kan proeven‘ of ‘kan nonkel Koen ook zo flink eten‘?

#7 Maak er geen machtsstrijd van

Probeer het positief te houden en maak er geen machtsspelletje van, want dat verlies je toch… Dreig ook niet met een straf die je niet kan uitvoeren, dat heeft weinig zin…

#8 Eten aan tafel en tijdens de maaltijd

Ga je van tafel? Dan heb je gedaan met eten… Deze regel is er eentje voor Susan. Zij loopt nogal snel van tafel en komt dan op haar kousenvoeten terug omdat ze eigenlijk nog wel wat honger heeft. Ze komt dan bedelen om een hapje… Natuurlijk zijn we dan blij dat ze toch nog wat wil eten, maar eigenlijk zouden we hier wat strenger moeten zijn.

#9 Hulpkokjes eten beter

Laat je kinderen mee helpen in de keuken. De betrokkenheid zorgt ervoor dat ze beter zullen eten. Na een drukke werkdag heb je misschien geen behoefte aan een levendige kleuter in je keuken. Maar in het weekend kan het een leuk momentje zijn samen.

#10 Rarara…

Heb je verse soep gemaakt? Laat je kinderen dan raden welke groentjes er in zitten. Dit spelletje kan je ook spelen met spaghettisaus, quiche, purree, … Het zorgt er bij ons voor dat de kinderen met veel goesting beginnen eten en van groentjes houden!

Wat is jouw ultieme eettip? Laat het mij zeker weten want binnenkort kunnen we met nummer drie beginnen 😉